Followers

Monday, April 29, 2013

keyakinan diri

Assalamualaikum...

minggu lepas aku dengan penuh rase gembiranya balik dr salon..hihihi maaf mak guna kad kredit..then mak aku tanya..mak/me "why u cut ur hair like that?" it fashion ma" "u want show at who" "no one..just for myself"...then mak aku wat muka dia..sebenarnya aku buat mcm tu sebab untuk keyakinan aku sendiri..

untuk pengetahuan semua kadang2 aku rase down..bila aku tak de keyakinan diri..time tu macam semua benda jadi tak kena..so mase form 2 aku diberi tanggungjawab untuk jadi pebimbing rakan sebaya kat sekolah...then mase form 2 n 3 prs still tak aktif lah..then tbe2 mase aku form 4..cikgu kerul suruh aku jd MC untuk 1 majlis kat sekolah..fuh bayangkan berdiri kat depan seribu lebih student then orang luar lagi..dah ah aku mmg terkenal dengan penyakit gagap kalau aku nervous..then korang boleh tau kn betapa malunya aku hari tu??

keesokkan harinya aku dipanggil masuk dlm bilik kaunseling then lepas bincang2 dgn cikgu lily aku dapat satu cara untuk keyakinan diri..lain orang lain cara..nie aku bg tips kat korang untuk tingkatkan keyakinan diri korang..

okey bagi contoh dalam seminggu korang akan hadiri temuduga or kena handle 1 majlis..1st skali kite kena berani..perlu ade sikap 'aku boleh' jgn sesakali korang cakao 'alah,aku tak boleh ah..aku takut' JANGAN!!!..then korang kena ade ilmu..means korang nk temuduga untuk restoren..so korang study dlu psal restoren tu..so nanti tak de lah korang nak tergagap2 mase interview

then korang kena aim ape yang korang nak...aim ah yang korang nak giler jawatan tu..dengan aim korang automatik akan menjadikan semangat korang membara..then sentiasa improve diri sendiri...practise make perfect! so sentiasa berlatih..perempuan dan cerminkan tak kan terpisah..so rajin2 lah diri bercakap kat cermin..then bila dah confident try carik someone n practise depan dyeorg..so korang dah skill nak bercakap..

n pada aku paling penting..penampilan..kalau korang rapat dengan aku..korang akan dengar ayat nie keluar dari mulut aku hari2..siyes! tak tipu.."chill ah..budak comel mcm aku jer boleh buat tu" selalu nye aku cakap tu bila aku ade wat salah..korang chill..lantak ah orang nak kate kite perasan...kite nk baiki diri untuk kita..bukan untuk orang lain..aku suka tengok diri aku depan cermin...bila dah siap aku akan cakap "comel gak aku nie"then snap pic pose comel...in shaa Allah hari aku akan jadi okey and..and..and jangan lupa untuk SENYUM sepanjang hari

okey tu jer kowt..act tadi idea aku mencurah2..bila orang kacau aku tgh menaip mulalah aku hilang idea..maaf!!! doakan aku murah rezeki untuk dapat tawaran dgn upu wahai sahabat





No comments:

Post a Comment