Followers

Friday, January 4, 2013

nasihat??

assalamualaikum..

tersentak aku dengan kata2 yang aku temui di sebuah blog

hidup nie Allah xsediakan remote!bangun dan ubahlah diri sendiri

yup aku setuju! betul.Allah tak sediakan remote dalam kehidupan kite nie..hiduplah dalam realiti.Bukan seperti cerita 'click'..jika tidak mahu tanggung masalah forward kan kehidupan kita..bila tidak puas hati "pause"kan keadaan dan membalas dendam.

Kadang2 kite tidak nampak kesalahan yang kite lakukan..kite tidak sedar silap kita.Pernah dengar pepatah 'gajah sebelah rumah nampak tapi kuman depan mata tidak"?? tak pernah kan?? sebab aku lupa peribahasa tu!! korang research lah..tapi aku tau maksud dia kite ni nampak je kesalahan orang lain..tapi kesilapan kite..kite nampak??

Sebab itu lah guna nya orang disekeliling kita..untuk menegur dimana silapnya kita..tapi bila ditegur ambillah teguran itu sebagai suatu yang positif.Sebentar tadi aku ade menegur seorang junior sekolah ku.Mungkin salah ku juga kerana sedikit kasar tapi malangnya teguran aku yg niat untuk kebaikkannya di pandang hina..dia block fb aku..haha..tak apalah.Semoga dia mendapat kesedaran.Kepada si penasihat dan penerima nasihat:

Penerima nasihat:Orang cakap jangan lah kite sombong untuuk menerima teguran dan jangan melanting kite nasihat itu terkena kepada kita tapi ucaplah 'Alhamdulillah' kerana ade juga orang yang sayang dan sudi tegur kesalahan yg kite lakukan.

si penasihat:seeloknya tegurlah dengan cara baik dan berhikmah.Islam kan mudah dan indah.Jika dia maki kite balik mcm mane?? Jangan takut kerana korg telah menjalankan tanggungjwab korg yang lain biarlah Allah tentukan.Itu urusan si dia dengan Allah


tariklah aku dikala aku kian jauh..sedarkanlah aku andai aku terleka..pimpinlah aku andai aku tersesat dari jalan yang lurus dan nasihatkanlah aku andai aku membuat khilaf =)

No comments:

Post a Comment